Περιοδική έκθεση «1922» στο Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας Λέσβου

You are currently viewing Περιοδική έκθεση «1922»  στο Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας Λέσβου

Εμένα το γραφτό μου ήτανε να γεννηθώ στην Ανατολή, αλλά η ρόδα της Τύχης, που γυρίζει ολοένα, ξερρίζωσε από τα θεμέλια τον τόπο μου και μ’ έρριξε στην ξενιτειά, σ΄ ανθρώπους που μιλούσανε την ίδια γλώσσα με μένα, πλην όμως που είχανε άλλα συνήθια. Το πουλί το θαλασσοδαρμένο, πώς βρίσκει έναν βράχο μέσα στο πέλαγο και κάθεται και στεγνώνει τα φτερά του, έτσι βρίσκουμαι κι εγώ σε τούτα τα χώματα.

Φ. Κόντογλου, Το Αϊβαλί. Η πατρίδα μου, 4η έκδοση,  εκδοτικός οίκος «Αστήρ» Αλ. και Ε. Παπαδημητρίου, Αθήνα, 1983

Με το απόσπασμα από το βιβλίο του Φώτη Κόντογλου ξεκινά η περιοδική έκθεση «1922», που εγκαινιάζει το Πολιτιστικό Ιδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ), την Τρίτη 25 Ιουλίου 2023 (ώρα 20:00), στο Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας Λέσβου, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων μνήμης για τη Μικρασιατική Καταστροφή και με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη Συνθήκη της Λωζάνης.

Η έκθεση διατρέχει τη Μικρασιατική Εκστρατεία και την Καταστροφή, τον ξεριζωμό, την επανεκκίνηση στην Ελλάδα, την ενσωμάτωση των προσφύγων και τη διατήρηση της μνήμης, αλλά και τη σημαντική προσφορά των Μικρασιατών προσφύγων στο νησί της Λέσβου. Οι πέντε εκθεσιακές ενότητες αξιοποιούν εμβληματικά κείμενα σπουδαίων λογοτεχνών, όπως είναι ο Φώτης Κόντογλου, η Διδώ Σωτηρίου, ο Ηλίας Βενέζης και οι Λέσβιοι Στράτης Μυριβήλης και Ασημάκης Πανσέληνος, αναδεικνύοντας τη δυναμική σχέση της Ιστορίας με τη λογοτεχνία.

Ελεγχος επίδοσης του Ευάγγελου Μιχαηλίδη, μαθητή Γυμνασίου, από την Ευαγγελική Σχολή Σμύρνης, σχολικό έτος 1906-7. Συλλογή Γεράσιμου Μπεκιάρη

Σπάνιο αρχειακό υλικό και φωτογραφίες, προσωπικά αντικείμενα και ιερά κειμήλια αποκαλύπτουν στιγμές της ζωής πριν αλλά και μετά την τραγωδία του ’22. Ξεχωρίζουν ηχητικές μαρτυρίες προσφύγων, επιστολές στρατιωτών αλλά και η φορητή εικόνα των αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης από την εκκλησία της Ζωοδόχου Πηγής, στο Αϊβαλί, που σώθηκε τελευταία στιγμή από βανδαλισμό.

Στην πραγματοποίηση της έκθεσης συνέβαλαν οι ιδιώτες συλλέκτες Στρατής Αναγνώστου, Ζαχαρούλα Ιωακείμ, Μαρία Κιαχαγιά, Στέφανος Κουμπασάρος, Γεράσιμος Μπεκιάρης, Αργύρης Χατζημαλλής και Αντώνης Χατζηχαραλάμπους, το Ν.Π.Δ.Δ. Πολιτισμού, Τουρισμού και Αθλητισμού Δήμου Δυτικής Λέσβου, ο Πολιτιστικός Σύλλογος Παρακοίλων Λέσβου «Ροδόδεντρο», η Λαογραφική Συλλογή Πελόπης Λέσβου, καθώς και εθνικοί φορείς και εκδοτικοί οίκοι.

Φορητή εικόνα στην οποία εικονίζονται ο άγιος Κωνσταντίνος και η αγία Ελένη. Την έφερε από το Αϊβαλί ο Παράσχος Ιωακείμ. Τέλη 19ου αιώνα. Συλλογή Ζαχαρούλας Ιωακείμ. Η εικόνα υπήρχε στην εκκλησία της Ζωοδόχου Πηγής, στο Αϊβαλί. Το σπίτι του Παράσχου Ιωακείμ, παππού της Ζαχαρούλας Ιωακείμ, ήταν ακριβώς πίσω από το ιερό της εκκλησίας. Στην Καταστροφή, η εκκλησία λεηλατήθηκε και η εικόνα σώθηκε χάρις στον Παράσχο, ο οποίος πρόσφερε λίρες στον Τούρκο που επιχειρούσε να τη σπάσει με πέτρα. Τα εμφανή σημάδια από χτυπήματα, στην επιφάνεια της εικόνας, αποτελούν αψευδείς μάρτυρες του γεγονότος. Πηγή: Protagon.gr

Με το «1922» ολοκληρώνεται το εκθεσιακό πρόγραμμα του ΠΙΟΠ για τη Μικρασιατική Καταστροφή, το οποίο ξεκίνησε το 2022 στη Χίο («απέναντι», Μουσείο Μαστίχας Χίου) και συνεχίστηκε στον Βόλο («εκ Μικράς Ασίας», Μουσείο Πλινθοκεραμοποιίας Ν. & Σ Τσαλαπάτα). Οι τρεις περιοδικές εκθέσεις τελούν υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και της Ομοσπονδίας Προσφυγικών Σωματείων Ελλάδος (Ο.Π.Σ.Ε.).

Στα εγκαίνια στο Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας Λέσβου, μουσικές και χορούς της Μικράς Ασίας θα παρουσιάσουν η Ορχήστρα Σαντουριών Αναγνωστηρίου Αγιάσου, το Χορευτικό Τμήμα Ενηλίκων Αναγνωστηρίου Αγιάσου και ο Χορευτικός Ομιλος Μυτιλήνης «Οι Αιολείς».