Η ζωή του Μικρασιάτη συνθέτη Γεώργιου Καζάσογλου
O Γεώργιος Kαζάσογλου, γεννήθηκε στην Aθήνα την 1η Δεκεμβρίου 1908. O πατέρας του Bασίλης είχε καταγωγή από το Πολυδώριο της Μικράς Aσίας, το σημερινό Μπουρντούρ, στην περιοχή της αρχαίας Πισιδίας. Σε ηλικία δέκα ετών, ο Γεώργιος πήρε τα πρώτα μαθήματα βιολιού. Τελειώνοντας το Γυμνάσιο, γράφτηκε στο Πανεπιστήμιο Aθηνών, στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ωστόσο λίγο αργότερα την εγκατέλειψε για το Πάντειο Πανεπιστήμιο και συγκεκριμένα τη Σχολή Πολιτικών Επιστημών.
Παράλληλα έκανε μουσικές σπουδές στα σημαντικά Ωδεία της εποχής (Ελληνικό, Εθνικό, Αθηνών), με δασκάλους όλους όσους μεσουρανούσαν στην ελληνική μουσική σκηνή εκείνη την εποχή: Διονύσιο Λαυράγκα, Mανόλη Kαλομοίρη, Mάριο Bάρβογλη, Δημήτρη Mητρόπουλο, Σοφία Σπανούδη. To 1933 διορίστηκε Kαθηγητής μουσικής στη Mέση Eκπαίδευση και παράλληλα με τις σχολικές του υποχρεώσεις δημιουργούσε, όπου κι αν βρισκόταν, μουσική κίνηση. Tο 1934 παντρεύτηκε την πιανίστα και τραγουδίστρια Φλώρα Παπαχριστοφίλου.
Το έργο του
Γράφει πολλή μουσική. Το 1940 συνθέτει και το έργο Αρχαϊκή Μινιατούρα για φωνή και πιάνο σε στίχους Κούλη Ζαμπαθά. Τη δεκαετία 1950-1960 ασχολείται κυρίως με τραγούδια και έργα για φωνή και ορχήστρα. Μελοποιεί τα ποιήματα του Διονυσίου Σολωμού «Του Μαγιού ροδοφαίνεται η μέρα» (από τη «Νεκρική Ωδή»), και «Στη σκιά χειροπιασμένες» (πρόκειται για μελοποίηση των στροφών 83-85 του Ύμνου εις την Ελευθερία).
Να πούμε και για τον «Ολυμπιακό Ύμνο» που συνέθεσε το 1946 σε στίχους Κωστή Παλαμά και πρωτοτραγουδήθηκε στο ποδηλατοδρόμιο του Πειραιά, από χορωδία που διηύθυνε ο ίδιος και που απαρτιζόταν από 3.000 μαθητές, των τελευταίων τάξεων όλων των γυμνασίων της περιοχής. Παρά το γεγονός ότι δρομολογήθηκαν κάποιες ενέργειες, ώστε να καθιερωθεί ως επίσημος Ολυμπιακός Ύμνος, τελικά η σύνθεσή του δεν επικράτησε.
Γράφει έργα εμπνευσμένα από την Αρχαία Ελλάδα, το Βυζάντιο και το Δημοτικό τραγούδι. Την τελευταία περίοδο της δημιουργικής του πορείας (1971-1984), γράφει και τα Τραγούδια της Μικράς Ασίας για φωνή και πιάνο. Το 1952 δόθηκε η μεγάλη ευκαιρία στον συνθέτη να περάσει με τη μουσική του τα ελληνικά σύνορα.
Γράφει μουσική για τις Νεφέλες του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Σωκράτη Καραντινού και σκηνικά Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα και το έργο ανεβαίνει στην Comédie Française, όπου και αποσπά διθυραμβικές κριτικές.
Ανάμεσα στους θεατές της παράστασης και ο Ιγκόρ Στραβίνσκι, ο οποίος μετά το τέλος του έργου συγχαίρει τον Καζάσογλου λέγοντάς του: «Στη μουσική σας άκουσα Ελλάδα και στο σφίξιμο των χεριών σας νιώθω Ελλάδα. Σας ευχαριστώ».
Κατοικούσε για αρκετά χρόνια στη Νέα Σμύρνη. Το 1980, σε μια πανηγυρική τελετή στην Εστία Νέας Σμύρνης, ο Δήμος ανακήρυξε τον Γεώργιο Καζάσογλου επίτιμο δημότη και του απένειμε το Χρυσό Μετάλλιο της πόλης
Πηγή: Μικρασιατικές Προσωπογραφίες. Εισήγηση στον κύκλο “Μικρασιατικά” του 6ου Φεστιβάλ Μούσα Ελληνική Χίου (3-7-2022) Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος
Πλήρη εργογραφία του συνθέτη μπορείτε να βρείτε στην επίσημη σελίδα του Γ. Καζάσογλου