Μπακλαχοράνι. Το Καρναβάλι της Πόλης στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου στις 20:30 – Τρίτη 25 Φεβρουαρίου στις 19:00

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

Με την υποστήριξη της Οικουμενικής Ομοσπονδίας Κωνσταντινουπολιτών

ΤΟ ΜΠΑΚΛΑΧΟΡΑΝΙ

Οι μέρες της Αποκριάς στην Πόλη ήταν ξεχωριστές. Οι μασκαράδες, με φαντασία και πιπεράτο χιούμορ, συγκεντρώνονταν από όλες τις συνοικίες στα Ταταύλα, μία από τις πλέον γνωστές ελληνικές συνοικίες, για ένα γνήσιο λαϊκό γλέντι με μουσική, φαγητό, οινοποσία και ατέλειωτο χορό που ξεκινούσε με τον εορτασμό του Καρναβαλιού και κορυφωνόταν με το μεγάλο ξεφάντωμα, το Μπακλαχοράνι της Καθαράς Δευτέρας. Στα σπίτια, οι Πολίτισσες νοικοκυρές ετοίμαζαν κεράσματα, ενώ η «καθωσπρέπει» αστική τάξη, ιδίως στο Πέρα, οργάνωνε χορούς και δεξιώσεις στα σπίτια, σε αίθουσες και σε πολυτελή κέντρα.

Το Ταταυλιανό Μπακλαχοράνι είδε μεγάλες δόξες την πρώτη δεκαετία του 20ού αιώνα. Το έθιμο ατόνησε αισθητά μετά τη μεγάλη φωτιά του 1928, η οποία αλλοίωσε ολοκληρωτικά την τοπογραφία και τον κοινωνικό χαρακτήρα των Ταταούλων, ενώ το 1941 η τοπική αστυνομία απαγόρευσε την παρέλαση, προφασιζόμενη λόγους δημόσιας ασφάλειας. Αναβίωσε το 2010, τη χρονιά που η Κωνσταντινούπολη ήταν η Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

ΤΑ ΚΑΦΕ ΑΜΑΝ: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ

Τα Καφέ Αμάν αποτελούν παράδοση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, αλλά και κομμάτι της απανταχού ρωμαίικης πραγματικότητας. Ήταν συνηθισμένα στις πόλεις-λιμάνια, όπως η Κωνσταντινούπολη, η Σμύρνη και η Θεσσαλονίκη, ενώ μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή έκαναν την εμφάνισή τους και στον Πειραιά και στην Αθήνα. Σε αυτούς τους χώρους, συναντιόντουσαν τραγουδιστές και οργανοπαίχτες από διαφορετικούς εθνολογικά πολιτισμούς και αντάλλασσαν τα ρεπερτόριά τους με τη μορφή του αυτοσχεδιασμού. Έτσι, στα Καφέ Αμάν, που πήραν το όνομά τους από τη διαπολιτισμικά οικεία λέξη «αμάν», οι μουσικοί που έπαιζαν ανατολίτικα όργανα ήρθαν σε επαφή με αυτούς που έπαιζαν ευρωπαϊκή μουσική.

Τον 19ο αιώνα, η Κωνσταντινούπολη δεν ήταν απλώς ένα ιστορικό και οικονομικό κέντρο. Την χαρακτήριζε επίσης μια πλούσια, πολιτιστική ποικιλομορφία. Στη διάρκεια αυτής της περιόδου, τα φημισμένα Καφέ Αμάν στις συνοικίες των Ταταούλων, του Πέρα, του Φαναρίου και αλλού έφερναν σε επαφή το ρωμαίικο στοιχείο με ήχους από την Ανατολή και αποτελούσαν κέντρο ανάπτυξης της παράδοσης του πολίτικου τραγουδιού των Ελλήνων, δηλαδή της αστικής παράδοσης της ρωμαίικης κοινότητας της Κωνσταντινούπολης.

Το μουσικό σχήμα Café Aman Istanbul είναι ένα μουσικό εργαστήρι με έδρα την Κωνσταντινούπολη και έχει σαν κύριο στόχο την έρευνα, μελέτη και παρουσίαση του ιστορικού πλούτου των μουσικών παραδόσεων της καθ’ημάς Ανατολής, με επίκεντρο στα ελληνικά και τούρκικα τραγούδια, γεφυρώνοντας το χθες με το σήμερα. Το σχήμα ιδρύθηκε το 2009 από τον Στέλιο Μπερμπέρη και την Πελίν Σουέρ και έχει πραγματοποιήσει πάνω από 200 εμφανίσεις σε σημαντικά φεστιβάλ όπως το Traversées Tatihou Festival (Παρίσι), La Manche, Todo Mundo Festival, Dom Omladin (Βελιγράδι), World Music Expo 2012 (Θεσσαλονίκη), Forde Traditional and World Music Festival (Νορβηγία), Istanbul Express, De Centrale, Gent (Βρυξέλλες), 36o Istanbul Festival και σε σημαντικούς συ- ναυλιακούς χώρους της Κωνσταντινούπολης όπως η αίθουσα Tim Maslak Show Center, Kuruçeşme Arena, Harbiye Açıkhava Theater καθώς και σε μεγάλα εγχώρια φεστιβάλ της Τουρκίας (Bodrum, İzmir, Aydın, Karaburun, Kırklareli, Alanya, Tekirdağ, Antalya κ.ά.)

Σχόλια από Facebook

Σχόλια

, ,

Απάντηση