Ταυτότητες του Μπαλουκλή και οι Ρωμιοί της Πόλης του 19ου αιώνα

b_1518_megaro1_small

 

Το καλοκαίρι του 2010 ο εικαστικός Τάσσος Τριανταφύλλου επισκέπτεται τη Ι.Μονή της Ζωοδόχου Πηγής του Μπαλουκλή και με την άδεια του Πατριαρχείου δημιουργεί, μέσω της τεχνικής του frottage ,15 έργα-αποτυπώματα ταφικών πλακών των Ρωμιών που έζησαν στην Πόλη τον 19ο αιώνα .Η τεχνική αυτή σχετίζεται με την

τυπογραφία ( την οποία « εφήυρε » εκ νέου ο Marx Ernst το 1925 ) και

με γραφίτη αποτυπώνεται από τον καλλιτέχνη,σε χαρτί,μια ανάγλυφη επιφάνεια.

Σαν πράξη εικαστική τα έργα αυτά εμπεριέχουν μια ενδιαφέρουσα παράμετρο της φιλοσοφικής ιδέας της «μίμησης του πρωταρχικού »,

και στην προκειμένη περίπτωση των ταφικών πλακών στην αυλή της

Μονής ,οι οποίες,πολλές φορές,περνούν απαρατήρητες στους επισκέπτες/προσκυνητές.

 

15 Ιανουαρίου 1868

Επιτύμβια πλάκα στα καραμανλίδικα του Βασιλείου από την επαρχία Ικονίου,παντοπώλη μπεραδέρη.

Στο κάτω μέρος χάραγμα,μια ζυγαριά

 

15 Δεκεμβρίου 1858

Επιγραφή ‘Μνήσθητι Κύριε του κοιμωμένου δούλου του Θεού¨ Ριστόφ από το χωριό Μαύροβο του καζά Τετόβου επάγγελμα αχτσής ( στα Βουλγάρικα )

…………………………

Prosklisi-Triantafilou

Το Βυζαντινό & Χριστιανικό Μουσείο εγκαινιάζοντας , την 10/1/2014

και ώρα 19.00 ,την πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ έκρινε σκόπιμο και ενδιαφέρον να πλαισιωθούν τα σύγχρονα όσο και ενδιαφέροντα έργα του Τάσσου Τριανταφύλλου από αρχαιολογικό υλικό ,πληροφορίες αλλά και εκθέματα που σχετίζονται με τα επιτύμβια, αυτά ,κείμενα των χριστιανών στο πέρασμα των αιώνων.

 

Σε μια αίθουσα λοιπόν μπορεί κανείς να δει τα απότυπα από τις επιτύμβιες πλάκες με τις οποίες είναι στρωμένη η αυλή της Ι.Μονής

της Παναγίας Μπαλουκλιώτισσας ενώ στις άλλες το ενδιαφέρον μοιράζεται μεταξύ των εκθεμάτων που απαρτίζουν :

-οι μεταβυζαντινές εικόνες του 17ου και 18ου αιώνα με θέμα το θαυματουργό Αγίασμα της Ζωοδόχου Πηγής

-οι επιτύμβιες στήλες, με εγχάρακτες παραστάσεις, του 5ου και 6ου

π.Χ. αιώνα από την Αττική

-τα σχέδια των Βυζαντινών Εκκλησιών της Πόλης, με μολύβι επιζωγραφισμένο με υδατόχρωμα, του ζωγράφου Α.Μαναράκη τα οποία χρησιμοποιήθηκαν για την εικονογράφηση του βιβλίου του Αλεξ.Πασπάτη « Βυζαντιναί Μελέται-Τοπογραφία και Ιστορία »1874

-από το πλούσιο αρχείο του Κων/πολίτη γιατρού και συγγραφέα κ.Ακύλλα Μήλλα έγγραφα που αφορούν το Νοσοκομείο Μπαλουκλή,Καρτ ποστάλ εποχής που δείχνει τα νεκροταφεία και τα Θεοδοσιανά Τείχη κ.α.- 1874

-τη χειρόγραφη πράξη ( συγχωροχάρτι ) του Πατριάρχη Κων/πόλεως Νεοφύτου ,υπέρ αφέσεως των αμαρτημάτων των μελών του εν Κων/πόλει εσναφίου των «σανταλτζίδων»- βαρκάρηδων -1800

-την κολυμβήθρα από τον Άγιο Γεώργιο τον Κουδουνά της Πριγκήπου- 1810 όταν η μονή λειτουργούσε και σαν άσυλο για ψυχικά νοσήματα ( πριν γίνει η μεταφορά των ασθενών στο Νοσοκομείο Μπαλουκλή )

-την αργυρή επένδυση εικόνας του Αγ.Ελευθερίου,με τρεις σκηνές του βίου του στο κάτω μέρος, και εγχάρακτη επιγραφή

« ΔΕΗΣΙΣ………1873.» από τη Γυναικεία Αδελφότητα Ταταούλων…

Το εκλεκτό κοινό που προσερχόταν ασταμάτητα μέχρι και τις 10 μ.μ. έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον τόσο για τα εκθέματα όσο και για τον τρόπο δημιουργίας των αποτύπων. Την έκθεση τίμησε και ο Τούρκος Πρέσβης μετά του Δεύτερου Γραμματέως.

Κλείνοντας θα πρέπει να σημειώσουμε ότι μέχρι να γίνουν τα εγκαίνια της έκθεσης οι προσκεκλημένοι είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν ένα εκλεκτό καφέ στο φιλόξενο bistrot Ilissia, στον φωταγωγημένο και ωραίο κήπο του μουσείου ,το οποίο ανήκει στον ζεύγος Παύλου και Χαρη Ζινζάλια από την Κωνσταντινούπολη……

H EΚΘΕΣΗ ΛΗΓΕΙ ΣΤΙΣ 27 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2014

 

ΒΑΣΙΛΗΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ

 

, , , ,

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *