Τρίτομο έργο «ΚΑΙΣΑΡΕΙΑ» της ιστορικού Κατερίνας Νικολαΐδου – Ντάναση

0
207

Το έργο «ΚΑΙΣΑΡΕΙΑ» της ιστορικού Κατερίνας Νικολαΐδου – Ντάναση είναι τρίτομο, αποτέλεσμα πολυετούς και πολύμοχθης έρευνας στα αρχεία του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών, στους κοινοτικούς, εκκλησιαστικούς και σχολικούς κώδικες της περιφέρειας Καισαρείας και Μερσίνας, που  απόκεινται στα Γενικά Αρχεία του Κράτους και σε άλλα ερευνητικά κέντρα.

Ο πρώτος τόμος με τίτλο «Καισάρεια – Η Μονή του Τιμίου Προδρόμου στο Ζιντζίδερε (Φλαβιανά). Το πνευματικό και εκπαιδευτικό κέντρο της Καππαδοκίας. Κερμίρα – Μερσίνα – Ποτάμια» πραγματεύεται τη μεγάλη προσφορά της Μονής του Τιμίου Προδρόμου στο Γένος και στο Έθνος. Η αρχαιοτάτη αυτή Μονή, με την καθοδήγηση ικανών ιεραρχών, κατάφερε στη μακραίωνη ιστορία της να διαφυλάξει την Ορθοδοξία των τουρκόφωνων Ρωμιών της Καισάρειας. Ακολούθως, στην περίοδο των εθνικών ανταγωνισμών συνέβαλε στον εξελληνισμό των χριστιανικών πληθυσμών με τη λειτουργία των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στους χώρους της. Η Κατά Καισάρειαν Ροδοκανάκειος Ιερατική Σχολή μόρφωσε χιλιάδες νέους και εκπαίδευσε τετρακόσιους δασκάλους, οι οποίοι διασκορπίσθηκαν σ᾽ ολόκληρη τη Μ. Ασία διδάσκοντας την ελληνική γλώσσα, την ελληνική ιστορία και τον ελληνικό πολιτισμό. Τον ίδιο ρόλο έπαιξαν και οι απόφοιτες του Κατά Καισάρειαν Κεντρικού Παρθεναγωγείου που δίδασκαν τα πρώτα γράμματα στις μικρές Μικρασιάτισσες. Τέλος, τα Καππαδοκικά Ορφανοτροφεία Αρρένων και Θηλέων περιέθαλψαν χιλιάδες ορφανά και φρόντισαν για τη μόρφωσή τους και την περαιτέρω επαγγελματική και κοινωνική τους αποκατάσταση.

Στη συνέχεια παρατίθενται οι βιογραφίες των δασκάλων Αναστασίου Νικολαῒδη, από την Κερμίρα και Ανέστη Μωραῒτη, από τα Ποτάμια, μαθητών της Ιερατικής Σχολής. Μέσα από τη βιογραφία τους αναδύεται η σχολική ζωή και περιγράφονται σημαντικά γεγονότα που συνέβησαν στην Ιερατική Σχολή. Επίσης αναδεικνύεται ο πολύτιμος ρόλος των δασκάλων στην εγχάραξη της εθνικής συνείδησης στους μικρούς τουρκόφωνους μαθητές της Καππαδοκίας. Παράλληλα παρουσιάζονται οι δυσκολίες του διδασκαλικού επαγγέλματος, τόσο  στη Μ. Ασία, όσο και στο ελληνικό κράτος μετά την Ανταλλαγή. Από τη μελέτη του αρχείου τους αποκαλύπτονται τα προβλήματα των μικρασιατών δασκάλων μετά την επαγγελματική τους αποκατάσταση στην Ελλάδα.

Ακολουθεί το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α′ με βιογραφίες προσώπων που συνετέλεσαν στην πνευματική ανάπτυξη της Καππαδοκίας ή συνδέθηκαν με την ιστορία της Μονής ή με τη λειτουργία των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Τέλος, το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β′ αναφέρεται στις κοινότητες Κερμίρα, Μερσίνα και Ποτάμια, οι οποίες συνδέονται με τη ζωή των ανωτέρω δασκάλων και είχαν στενές πνευματικές σχέσεις με τη Μονή του Τιμίου Προδρόμου. Η δε Μερσίνα συνδέεται άρρηκτα με την οικονομική ζωή της Καππαδοκίας, διότι ήταν το επίνειο της επαρχίας Καισαρείας και Ικονίου.

Σχόλια από Facebook

Σχόλια

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here