92 Χρόνια Ελεύθερη Θράκη

0
541

 Μάϊος 1920 -Μάϊος 2012.

Ομιλία του Λευθέρη Χ. Χατζόπουλου, προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θρακικών Σωματείων για τα Ελευθέρια της Θράκης  που γιορτάσθηκαν από τον Σύλλογο Θρακών Μαγνησίας σε συνεργασία με το Σύλλογο Ιώνων της Νέας Ιωνίας Βόλου.

Η ιστορία δεν αποτελεί απλή αφήγηση τετελεσμένων γεγονότων, αλλά προσπάθεια αναδόμησης και ερμηνείας του παρελθόντος, κυρίως μέσα από γραπτές πηγές όπως διατυπώνει ο Λουκιανός ο Σατισατεύς ενώ ο Ιρλανδός Εντμουντ Mπάρκε ισχυρίζεται ότι η ιστορία είναι μία συμφωνία μεταξύ των νεκρών, των ζωντανών και των ακόμη αγέννητων και ο Σεφέρης μας θυμίζει ότι  υποχρεούμεθα να θυμόμαστε τουλάχιστον με το μέτρο της φλόγας του κεριού,  Τη φλόγα εκείνη που όταν  θυμάσαι καίει, αλλά κι όταν δεν  θυμάσαι σβήνει.

 

 

Σεβαστοί πατέρες,

Σεβαστοί τοπικοί άρχοντες

Εκπρόσωποι πολιτικών και στρατιωτικών   αρχών

Εκπρόσωποι πολιτιστικών φορέων

Αξιοσέβαστο εκκλησίασμα

 

 

Εάν κάποιος ήθελε να δώσει έναν τίτλο αναφορικά με τα ελευθέρια της Θράκης  μας θέλω να πιστεύω ότι δεν θα μπορούσε να βρει καταλληλότερο από τον στίχο

 

«Ξημέρωσε η χαραυγή και πήραμε την Θράκη».

 

Είναι ο πρώτος στίχος από το τραγούδι που τραγουδούσε ο προελαύνων ελληνικός στρατός τις πρώτες πρωινές ώρες της 14ης Μαΐου, όταν έμπαινε  νικητής και απελευθερωτής στην ιστορική πόλη της Κομοτηνής.

 

Το ζήτημα της Θράκης στο πεδίο της ευρωπαϊκής διπλωματίας μετά τον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο αποτελεί το ιστορικό συγκείμενο για την απελευθέρωση της δυτικής Θράκης. Οι μαζικές πληθυσμιακές μετακινήσεις στη διάρκεια των βαλκανικών πολέμων και κατά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο προκάλεσαν σημαντικές αλλαγές στην εθνολογική σύνθεση του θρακικού και μακεδονικού χώρου. Με την εισβολή του βουλγαρικού στρατού στον πρώτο βαλκανικό πόλεμο  . ολόκληρος ο ελληνικός πληθυσμός της δυτ. Θράκης, περίπου 70.000 κάτοικοι υποχρεώθηκε το 1913-1914 να μεταναστεύσει κυρίως στην ελληνική Μακεδονία και στην υπόλοιπη Ελλάδα. 

Στις 27 Οκτωβρίου του 1918 πραγματοποιείται στην Αθήνα το πρώτο Πανθρακικό συνέδριο που το πρώτο άρθρο του ψηφίσματος του αναφέρει.

«Πανδήμως διακηρύττουμε  τον πόθον των Θρακών, όπως η θράκη μας αρτιμελής ενωθεί μετά του Ελευθέρου Ελληνικού κράτους και να ληφθώσει πάντα τα δυνατά μέτρα προς επίτευξιν του σκοπού αυτου.

 

Να σημειωθεί ότι το 1919 έγινε διάβημα των μουσουλμάνων βουλευτών (Πομάκων και Τουρκοφανών) της Δυτ. Θράκης στη βουλγαρική Βουλή, οι οποίοι εξέφραζαν την επιθυμία του μουσουλμανικού πληθυσμού να απαλλαγεί από το βουλγαρικό ζυγό και γι’ αυτό ζητούσαν τη Διασυμμαχική κατάληψη της Δυτ. Θράκης ή αυτή να περιέλθει υπό Ελληνική κυριαρχία. 

 

Το Φεβρουάριο του 1920 κορυφώνονται οι κινήσεις και οι επαφές Βουλγάρων και Τούρκων, αλλά η μεγάλη πλειοψηφία του μουσουλμανικού στοιχείου είχε αποδεχτεί πλέον την ελληνική κυριαρχία .

 

Ο εφιάλτης της βουλγαρικής κατοχής είχε τελειώσει.
Η μαρτυρική και αιματόβρεχτη περιοχή της Θράκης μας, η οποία στο ιστορικό διάβα των αιώνων απετέλεσε το μήλο της έριδος ανάμεσα σε δύο μνηστήρες, τους Οθωμανούς και τους Βουλγάρους, υπέμεινε δύο αιώνες περισσότερο από κάθε άλλη περιοχή της Ελλάδας, συνολικά δηλαδή 6 αιώνες, από το 1360/70 μέχρι και το 1920, την τυραννική δουλεία και τον αλλόφυλο.

Ήταν 14 Μαΐου 1920 όταν η άνοιξη συναντούσε το καλοκαίρι και ο λαός της Θράκης μας με τη σειρά του συναντούσε ξανά  την ελευθερία του που του είχαν στερήσει με τον πιο βάναυσο τρόπο.

Η Αύρα της ελευθερίας έπνεε σε όλη τη Θράκη και οι Ελληνίδες, κυρίες και δεσποινίδες φιλοτεχνούσαν τις Ελληνικές σημαίες που θα στόλιζαν τους εξώστες και τα παράθυρα των σπιτιών και των καταστημάτων.

Τη χαραυγή της ιστορικής εκείνης ημέρας, 14 Μαΐου, η υπό το Στρατηγό Παμίκο Ζυμβρακάκη   Μεραρχία Σερρών, πέρασε τη γραμμή Σώστη – Μεσούνης στην οποία είχε προωθηθεί από την προηγούμενη και στις 9 το πρωί έμπαινε στην Κομοτηνή, στην πλατεία της οποίας έκαναν παρέλαση οι μονάδες της μέσα σε απερίγραπτες εκδηλώσεις χαράς, ενθουσιασμού και εθνικής αναστάσεως του Ελληνικού πληθυσμού της πόλης. 

Την ίδια μέρα στις 8 το πρωί η υπό τον στρατηγό Κωνσταντίνο Μαζαράκη Αινιάνα, Μεραρχία της Ξάνθης έφθανε ατμοπλοϊκώς στο Δεδέ – Αγάτς ( Αλεξανδρούπολη) και κατελάμβανε την πόλη από την οποία την ίδια ημέρα η κυρία Φιμερέλλι τηλεγραφούσε στον απόστρατο κ, Μελά

«Σήμερον τελούνται οι γάμοι της Θράκης μετά της μητρός Ελλάδος»

Μέχρι της 20 Μαΐου 1920 είχε ολοκληρωθεί  η  απελευθέρωση και ενσωμάτωση  ολόκληρης της Δυτικής Θράκης . και  ο τύπος Ελληνικός και Ξένος έγραφε.

01)            ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 14/05/ 1920 αναφέρεται στην εγκατάσταση των ημέτερων πολιτικών αρχών στην Κομοτηνή ενώ αναφέρεται και στην έντονη αντίδραση της Βουλγαρικής πλευράς.

02)            ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 15/05/1920  αναφέρεται στη συγκίνηση των κατοίκων και τον συνεπαγόμενο ενθουσιασμό τους σημειώνοντας  ότι αληθώς μεγαλειώδης η είσοδος του Ελληνικού στρατού εις την πόλιν μας και αληθώς συγκινητική η γενόμενη προς αυτόν υποδοχή από το σύνολο των κατοίκων της

Ενώ οι   Βουλγαρικές εφημερίδες ΄.οπως:

                Η ΖΟΡΑ    έγραφε «ότι ο Βενιζέλος επέτυχε εν Παρισίοις να μας επιβάλλει τιμωρίαν την οποίαν ούτε οι Ασύριοι, ούτε οι Βαβυλώνιοι νικηταί θα μας επέβαλλον. Μας αφαίρεσε τη ΘΡΆΚΗ το παράθυρον μας αυτό προς το Αιγαίον και μας απαγορεύει να αναλάβωμεν την συντήρησιν όλων των ομογενών μας προσφύγων.» και η ΝΑΠΡΕΤ  έγραφε χαρακτηριστικά. «Ο πόνος γίνεται ενίοτε αισθητός αργά μέν, αλλά καθίσταται τρομερός και ανυπόφορος. Τον πόνο της απώλειας της Θράκης θα αισθανθώμεν εντός ολίγου, διότι κοιμώμεθα και είμαστε αδιάφοροι»

03) Στις 19/05/1920 Οι εφημερίδες αναφέρουν την επίσκεψη εκπροσώπων πολιτιστικών συλλόγων της Θράκης στον στρατηγό κ. Ζυμβρακάκην οι οποίοι του εξέφρασαν την ευγνωμοσύνη τους  για την απελευθέρωση της Θράκης και εκείνος τους ευχαρίστησε δηλώνοντας με παρρησία  ότι Θρακιώτες πρόσφυγες προσήλθαν ως εθελοντές εις την μεραρχίαν Σερρών και επολέμησαν ανδρείως υπέρ της ελευθερίας της πατρίδας ενώ στις 31 Μαίου η Κυπριακή  Ένωση Αθηνών δια τηλεγραφήματος της εξέφρασε τη βαθύτατη συγκίνηση της για την απελευθέρωση της Θράκης.

 

04)ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 25/05/1920  η προσδοκία του κόσμου για ελευθερία αλλά και ο ενθουσιασμός του από την προέλαση του ελληνικού στρατού δεν έχει τελειωμό,  στο Σουφλί οι στρατιώτες δεν πατάνε στο χώμα αλλά επάνω σε στρώμα από   άνθη.

 

Θα  μπορούσαμε να μιλάμε με τις  ώρες σεβαστό εκκλησίασμα αφού

ΘΡΑΚΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΑΙΩΝΩΝ ΚΑΙ Η

ΘΡΑΚΗ ΜΙΑ ΓΗ ΤΟΣΟ ΠΑΛΙΑ ΟΣΟ  Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΥΘΟΙ ΤΗΣ

 

Σήμερα παρακολουθώντας με αγωνία τη σύγχρονη ιστορία της   Θράκης στην οποία μετέχουμε ο καθένας μας από τις θέσεις και δράσεις που επιλέγουμε, παρατηρούμε ότι ο κεμαλισμός είναι κάτι περισσότερο από κρατική ιδεολογία, καθώς έχει προσλάβει διαστάσεις θεολογίας και αποτελεί το συνεκτικό δεσμό που ενοποιεί τις κρατικές ελίτ. μέσω του Τουρκικού Προξενείου, του  ψευτομουφτή και των πολιτιστικών μουσουλμανικών συλλόγων που τους έχουν μετονομάσει σε τουρκικούς κατά παράβαση της συνθήκης της Λοζάνης, που επιχειρούν να ενοποιήσουν τη φυλετικά πολύχρωμη τουρκική κοινωνία στη βάση του δόγματος «ένα κράτος, μια γλώσσα, ένα έθνος».

Ωστόσο εκτιμούμε ότι «ο αντιστασιακός χαρακτήρας της ελληνικής ιστορίας», όπως τον ορίζει ο Ν. Σβορώνος12 αποτελεί την ασπίδα που χρειάζεται η δυτική Θράκη ενισχύοντας ΄.ομως περισσότερο τους Πομάκους χαρίζοντας τους την πυξίδα του εθνικού τους προσανατολισμού, . οι οποίοι σε μια κρίσιμη περίοδο των διαπραγματεύσεων την άνοιξη του 1923, που διεξήγαγαν Τούρκοι και Βούλγαροι εις βάρος της Ελλάδας, ματαίωσαν τα σχέδια τους, γιατί   αρνήθηκαν να επιτεθούν κατά της Ελλάδας και σήμερα ακόμη βροντοφωνάζουν ότι είναι Έλληνες πολίτες και δει Ευρωπαίοι.

 

Πέρασαν 92 συναπτά έτη από την ανοιξιάτικη εκείνη Πέμπτη, της 14ης Μαΐου του 1920, πού ‘όντως ξημέρωσε η χαραυγή της ελευθερίας και σώθηκε η Θράκη. Χρέος όλων   των επιγενομένων είναι τώρα και πάντοτε να μην επιτρέψουν σε κανέναν και έναντι οιουδήποτε τιμήματος να μετατρέψει αυτή την χαραυγή της ελευθερίας σε νύκτα δουλείας και τυραννίας για τους Θράκες και όχι μόνον.

ΘΡΑΚΗ ΜΑΣ ΣΕ ΑΓΑΠΑΜΕ ΓΙΑΤΙ ΕΙΣΑΙ ΖΩΗ ΠΟΥ ΓΕΝΝΑΣ ΖΩΗ

 

Βόλος 20/05/2012

Ελευθέριος Θ. Χατζόπουλος

Πρόεδρος Π.Ο.Θ.Σ.

Σχόλια από Facebook

Σχόλια

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here