By 1 Φεβρουαρίου 2010 8 Σχόλια

Το χωριό Φούλατζικ της Βιθυνίας-Μ.Ασίας και η Εταιρεία Μικρασιατικών Σπουδών και Ερευνών Ευρωπού

Το χωριό Φούλατζικ βρισκόταν σε πλαγιά, σε υψόμετρο περίπου 350 μ., σε α-πόσταση 12 χλμ. από τη νότια ακτή του Αστακινού Κόλπου, 10 χλμ. Βόρεια από τη λίμνη της Νίκαιας, 19 ½ χλμ. Β.Δ. της Νίκαιας και τέλος 70 χλμ. Ν.Α. της Κωνσταντινούπολης.

Το Φούλατζικ αριθμούσε 1.800 κατοίκους , όλοι ΄Ελληνες οι οποίοι μιλούσαν την Τουρκική γλώσσα. Οι Τούρκοι των γύρω χωριών το έλεγαν Κιουτσούκ Γιουνάν (Μικρή Ελλάδα).

Το χωριό απαρτιζόταν από τρεις μαχαλάδες: Χαμηλά ήταν το ΑΣΑΑ ΜΑΧΛΕ (Asagi = κάτω), ψηλά ήταν το ΓΙΟΧΑΡΕ ΜΑΧΛΕ (Yukari= απάνω), και λίγο στο πλάϊ ήταν ο τρίτος μαχαλάς, το ΚΑΡΣΙ ΜΑΧΛΕ (Karsi= απέναντι).

Οι κάτοικοι ήταν φιλοπρόοδοι και ασχολούνταν με την καλλιέργεια σιτηρών, καπνού, αμπελιών, την σηροτροφία, την κτηνοτροφία, την παραγωγή κάρβουνου, και τέλος με το εμπόριο.

Το χωριό ευημερούσε. Συντηρούσε με δαπάνες των ίδιων των κατοίκων Αστική Σχολή και Παρθεναγωγείο («εις α λίαν φιλοτίμως καλλιεργείται η θρησκεία, η πάτριος γλώσσα και τα γράμματα» όπως αναφέρει ο Θεόδωρος Μαρκουϊζος στο βιβλίο του ΄΄Από Κωνσταντινουπόλεως εις Νίκαιαν Βιθυνίας΄΄, 1909).

Μετά την σφαγή μέσα στην εκκλησία 116 ατόμων και τη δραματική θανάτωση του υπέργηρα Ιερέα Φίλιππου και στην συνέχεια την πυρπόληση του χωριού, που μετέτρεψε το πανώριο Φουλατζίκι σε στάχτη και σωρούς ερειπίων, από τους Τσέτες την 21η Ιουνίου 1920 και έπειτα από την οπισθοχώρηση του Ελληνικού Στρατού άρχισε ο μακρύς και τραγικός δρόμος της προσφυγιάς.

Από την Κωνσταντινούπολη με πλοία μεταφέρθηκαν στην Μυτιλήνη. Κάποιες οικογένειες τακτοποιήθηκαν στην Λήμνο (οικογένεια Σαββάογλου) και στην Σάμο (οικογένεια Βουλγαρίδη) και παρέμειναν εκεί. Οι υπόλοιποι μεταφέρθηκαν αρχικά στο Βόλο, μετά στην Καλαμάτα και τέλος στο Καραμπουρνάκι της Θεσσαλονίκης.

Ο Φουλατζικλιώτης Στέφανος Λαϊδογλου, αξιωματικός του Ελληνικού Στρατού, που το διάστημα εκείνο υπηρετούσε ως υπασπιστής του Νικολάου Πλαστήρα, έψαξε στην Μακεδονία και επέλεξε ως καταλληλότερο τόπο για την εγκατάσταση και αποκατάσταση των συγχωριανών του το χωριό Ασικλάρ της Επαρχίας τότε Γιαννιτσών, που κατοικούνταν μέχρι τότε από Τούρκους. Αυτός τότε αναζήτησε στους προσφυγικούς καταυλισμούς τους συγχωριανούς του και όσους από αυτούς κατάφερε να εντοπίσει τους μετέφερε στο Ασικλάρ.

Το Ασικλάρ ή Ισικλάρ ήταν χτισμένο πάνω στα ερείπια της αρχαίας Μακεδονικής πόλεως «ΕΥΡΩΠΟΥ» και μετονομάσθηκε σε «ΕΥΡΩΠΟ» το 1925.

Στον Ευρωπό εγκαταστάθηκαν από το Φουλατζίκι συνολικά 277 οικογένειες, την Τζαντώ της Αν. Θράκης 83 οικογένειες, τα Μ. Λειβάδια Παϊκου 11 οικογένειες, το Κίζδεβρεντ της Μ. Ασίας 9 οικογένειες, τον Πόντο 7 οικογένειες και από την Αρμενία 2 οικογένειες.

Αρκετές οικογένειες Φουλατζικλιωτών εγκαταστάθηκαν στην Κορμίστα-Ν.Σερρών και στην Βιτάστα (σημερινή Κρηνίδα-Ν.Δράμας). Επίσης Φουλατζικλιώτες κατοικούν στη Βέροια, το Βόλο, την Αθήνα και κυρίως στη Θεσσαλονίκη.

Σκοπός της Εταιρείας Μικρασιατικών Σπουδών και Ερευνών Ευρωπού είναι να συμβάλλει στη διατήρηση της μνήμης και την ανάδειξη της ιστορικής ταυτότητας και του πολιτισμού του προσφυγικού ελληνισμού. Οι δραστηριότητες της Εταιρείας περιλαμβάνουν : Την συγκέντρωση , καταγραφή και μελέτη του σχετικού ιστορικού υλικού, την συγκέντρωση προφορικών μαρτυριών, την προβολή αντικειμένων που σχετίζονται με την κοινωνική, οικονομική, πολιτιστική δραστηριότητα των προσφύγων που κατάγονται κυρίως από το Φούλατζικ της Μ. Ασίας και την Τζαντώ της Αν. Θράκης και συνολικά όλων των σημερινών κατοίκων του Ευρωπού – Ν.Κιλκίς, τα ήθη και έθιμά τους, τη διοργάνωση εκδηλώσεων (εκθέσεις, διαλέξεις), την συνεργασία με ημεδαπούς και αλλοδαπούς φορείς και με άτομα που ασχολούνται με θέματα προσφύγων.

Εταιρεία Μικρασιατικών Σπουδών και Ερευνών Ευρωπού

Σχόλια από Facebook

Σχόλια

About the Author:

8 Σχόλια "Το χωριό Φούλατζικ της Βιθυνίας-Μ.Ασίας και η Εταιρεία Μικρασιατικών Σπουδών και Ερευνών Ευρωπού"

Trackback | Comments RSS Feed

  1. Ο/Η boulgaridis georgios λέει:

    mporei kapios na mou dosei plhrofories ean sths oikogenies pou egatastathikan sthn kormista serron htan kai h oikogenia voulgaridh .ton papou mou ton elegan basilh voulgaridh kai thn giagia mou afrodith..efharisto..

  2. Χρονια Πολλα.Ειμαι απο τον Ευρωπο ομως τωρα μενω στην Καβαλα. Θα ηθελα να μαθω γι τους συγγενεις τησ γιαγιας μου Πασχαλιδου Καλλιοπης συζυγος Ιορδανη, που ηταν στην Κορμιστα.

  3. Χρονια Πολλα.Ειμαι απο τον Ευρωπο ομως τωρα μενω στην Καβαλα. Θα ηθελα να μαθω γι τους συγγενεις τησ γιαγιας μου Πασχαλιδου Καλλιοπης συζυγος Ιορδανη, που ηταν στην Κορμιστα.

  4. ΠΡΟΣ: κ. Βουλγαρίδη Γεώργιο. Στην Κορμίστα – Σερρών εγκαταστάθηκε, μεταξύ άλλων, η οικογένεια του Βουλγαρίδη Βασιλείου του Θεοδώρου, ο οποίος όμως δεν καταγόταν από το Φούλατζικ της Βιθυνίας, αλλά από την Ανατολική Θράκη (πιθανώς από τον Γάνο, γιατί θυμάμαι ότι οι χωριανοί τους αποκαλούσαν «Γανίτες»). Μια (γιαγιά) Αφροδίτη Βουλγαρίδου την θυμάμαι αμυδρά (απεβίωσε στις αρχές της δεκαετίας του 1960). Δεν ξέρω τί σχέση είχε με τον Βασίλειο Βουλγαρίδη, μπορεί να ήταν η χήρα του. Πάντως, τον Βασίλειο Βουλγαρίδη του Θεοδώρου, ετών 40, τον τουφέκισαν οι Βούλγαροι κατά την σφαγή της Κορμίστας μαζί με άλλους 99 συγχωριανούς την 1η Οκτωβρίου 1941 (Ληξ. Πράξη Θανάτου: 46/1946). Δεν γνωρίζω όμως αν πρόκειται για τον πάππο σας. Αν, τέλος, εννοείτε «οικογένεια Βουλγαρίδη από το Φούλατζικ», πράγματι υπήρχε, όμως δεν εγκαταστάθηκε στην Κορμίστα, αλλά αρχικά στο Μπεσίκτας (Κων/λη), μετά στην Ερεσσό – Λέσβου (προσωρινά) και εν συνεχεία μόνιμα ή στην Λήμνο ή στην Σάμο.

  5. ΠΡΟΣ: κα Πασχαλίδου Καλλιόπη: Στην Κορμίστα εγκαταστάθηκε μόνον ένας «Πασχαλίδης» ονόματι Κωνσταντίνος, προεχρόμενος από τον Εύρωπο (γεννημένος στο Φούλατζικ). Θυμάμαι ότι ήταν εγγράμματος και κοινωνικά μορφωμένος άνθρωπος. Απεβίωσε προ πολλών ετών (δεκαετία 1970;) όπως και η σύζυγός του (που ήταν πρώτη εξαδέλφη του πατέρα μου). Όμως έχει δυο θυγατέρες που ζουν η μια στην Θεσσαλονίκη (αν δεν κάνω λάθος) και η έτερη στην Θεσσαλονίκη, αλλά και στην Κορμίστα (δεύτερες ξαδέρφες μου). Επίσης στην Κορμίστα εγκαταστάθηκε και η αδελφή του πατέρα του ανωτέρω Κωνσταντίνου Πασχαλίδη, ονόματι Δέσποινα (ο σύζυγός της ήταν πρώτος εξάδελφος του πατέρα μου), η οποία, μετά την κατοχή, μαζί με την οικογένειά της, μετεγκαταστάθηκε στην Δράμα. Τα καλοκαίρια ερχόταν στην Κορμίστα για να μας προσέχει, όταν οι γονείς μας ήταν στα καπνοχώραφα. Εγώ την αγαπούσα πολύ και την αποκαλούσα «γιέγκε» (δεν μιλούσε καλά τα ελληνικά). Σήμερα ζει ο γιός της (και θείος μου) Νίκος στην Δράμα, καθώς και τα παιδιά του αποβιώσαντος γιού της (και θείου μου) Ιορδάνη.

  6. Ο/Η Μέλια λέει:

    Γειά σας,
    ψάχνω πληροφορίες για την προγιαγιά μου από τη Τσαντώ. Τη λέγανε Χριστίνα Μαυρομάτη και η οικογένειά της ήταν εύποροι μεγαλοκτηματίες. Είχε παντρευτεί 2 φορές. Το 22 ήρθε στην περιοχή της Ξάνθης, με 3 παιδιά (το ένα από αυτά το λέγαν Συρμελιώ). Δυστυχώς δεν ξέρω τίποτα παραπάνω.

  7. Ο/Η Georgios voulgaridis λέει:

    H Ka Afrodith boulgaridou einai h giagia mou.den thn gnwrhsa pote.o de papous mou Boulgaridhs vassilios htan o syzhgos ths kas Afroditas opos xarakthrhstika thn apokalousan.Kai pragmati o papous mou pethane sto koinothko katasthma mazi me 99 syxwrianous tou.sas yper euxarhstw pou mphkate ston kopo kai m’apanthsate.Apo ton tropo pou anafereste gia thn giagia mou Afrodita mou dinetai thn entyposh oti thn egnwrhzate.mhpos mporeitai na me dwsetai perhssoters plhrofories.Sas euxarhstw.

  8. Ο/Η George Voulgaridis λέει:

    Mporei kapios na mou dosei Plhrofories pou einai geografhka to xwrio Ganos ths anatolikhs thrakhs kai an mporei na me bohthisei na brw tis oikogenoiakes mou rizes ?Euxarhstw

Post a Comment

Mikrasiatis.gr