By 27 Απριλίου 2010 0 Comments

Η παράδοση ζει με πενιές και τραγούδι

Του ΣΥΜΕΩΝ ΣΟΛΤΑΡΙΔΗ

Οταν ο Μάνος Κοτσαγκελίδης άρχισε να παίζει με το κανονάκι του τραγούδια της Καππαδοκίας, ρεμπέτικα μικρασιάτικα και το πολίτικο κασάπικο, σείστηκε το περίπτερο του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά, όπου πραγματοποιήθηκε το τριήμερο των εκδηλώσεων «Ελληνικός Λαϊκός Πολιτισμός», που διοργάνωσαν ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Στρατηγικού Σχεδιασμού, η Νομαρχία Πειραιά και τα αντίστοιχα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού των Πανεπιστημίων Καποδιστριακού και Δημοκριτείου Θράκης.

Η φετινή διοργάνωση ήταν προς τιμή τής «καθ’ ημάς Ανατολής» του Πόντου, της Καππαδοκίας και της Μικράς Ασίας και συμμετείχαν νομαρχίες, δήμοι, σύλλογοι και η Ομοσπονδία Προσφυγικών Σωματείων Ελλάδας (ΟΠΣΕ).

Οι πενιές και το τραγούδι έφεραν όλους τους συγκεντρωμένους σε χρόνια παλιά όταν άκουγαν από γονείς, παππούδες και γιαγιάδες τους για τις ιδιαίτερες πατρίδες, τα χωριά, τη ζωή, τις ασχολίες και τις κακουχίες του ξεριζωμού. Αλλοι βρίσκονταν νοερά στα μέρη τους και άλλοι βημάτιζαν χορευτικά συμμετέχοντας στον χορό που παρουσίαζαν συγκροτήματα προσφυγικών συλλόγων.

Κατάμεστο το περίπτερο 18 από παιδιά, νέους και άτομα της τρίτης ηλικίας. Στοιχείο θετικό, αφού οι μεγαλύτεροι κατόρθωσαν να μεταλαμπαδεύσουν στους νεότερους τη φλόγα της δημιουργικότητας των προσφύγων, με αποτέλεσμα σήμερα δεκάδες προσφυγικοί σύλλογοι να έχουν τμήματα μουσικοχορευτικά, θεατρικά, ερευνητικά.

Καθιερώθηκε πλέον σαν θεσμός η ετήσια συνάντηση, όπου παρουσιάζεται η ελληνική παράδοση και ο ελληνικός πολιτισμός. Εκτός από τα μουσικοχορευτικά τμήματα, άνθρωποι απλοί, επαγγελματίες της λαϊκής τέχνης και παράδοσης, τεχνίτες παραδοσιακών εδεσμάτων που προσφέρονταν στους συμμετέχοντες, έδειχναν τη νοοτροπία του πρόσφυγα να προσφέρει και ταυτόχρονα να δημιουργεί. Θέαμα δημιουργίας και προσφοράς στον ελληνικό πολιτισμό και απόδειξη ότι ο πρόσφυγας έφερε μαζί του τη δημιουργική δράση.

Γι’ αυτή τη δημιουργία μάς μίλησαν η πρόεδρος και η γ.γ. του Συλλόγου Μικρασιατών Αιγάλεω «Οι Κυδωνίες», Νίνα Τσιναρίδου και Ελισάβετ Λαλέτσογλου αντίστοιχα, οι οποίες σημείωσαν ότι «η διατήρηση της μουσικής, των χορών, της παράδοσης και της ιστορίας των πατρογονικών εστιών είναι χρέος μας γιατί η τρίτη και η τέταρτη γενιά των προσφύγων δεν γνωρίζουν την καταγωγή τους. Θέλουμε να διατηρήσουμε τις μνήμες για να υπερηφανεύονται για την καταγωγή τους». Βασικός στόχος τους είναι η ολοκλήρωση εντός των προσεχών μηνών του μουσείου τους, το οποίο θα έχει τις ζωντανές ιστορικές μνήμες και τα ενθυμήματα των περιοχών που εκπροσωπούν. Κάνουν έκκληση σε όλους όσοι έχουν αντικείμενα από τις ιδιαίτερες πατρίδες να τα προσφέρουν.

Η Κυριακή Μπρόλιου, γενική γραμματέας της Πολιτιστικής Ενωσης Μικρασιατών Ν. Ιωνίας Αττικής «Η Καππαδοκία», με τη σειρά της μας βεβαίωσε ότι «αξίζει τον κόπο να μεταβεί κάποιος στην Καππαδοκία για να θαυμάσει τη γη των πατέρων μας, τον τρόπο ζωής μας και την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική που είχαμε, στοιχεία πολιτισμού που φέραμε μαζί μας στην Ελλάδα».

Ο Θανάσης Λαγοδήμος, πρόεδρος της ΟΠΣΕ, τέλος, μας δήλωσε: «Σήμερα που η Ελλάδα ομογενοποιήθηκε, όπως και η υπόλοιπη Ευρώπη, τα επί μέρους στοιχεία του πολιτισμού μας είναι απαραίτητα όσο ποτέ άλλοτε. Η ιστορία μας είναι ο πολιτισμός μας».

soltaridis@enet.gr

πηγή: enet.gr

Σχόλια από Facebook

Σχόλια

About the Author:

Post a Comment

Mikrasiatis.gr