By 28 Απριλίου 2014 0 Comments

Εν Πόντω – Μια ενδιαφέρουσα Εκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Εν πόντω, συμβολή στη μνήμη, επιστολικά δελτάρια 1890-1920~816448-253-1(1)

 

«Η Ρωμανία ‘πέρασεν,η Ρωμανία ‘πάρθεν,η Ρωμανία κι αν ‘πέρασεν ανθεί και φέρει κι’ άλλο»

ΒΑΣ.ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ

Το Μουσείο Μπενάκη ( Κουμπάρη 1 Κολωνάκι ) φιλοξενεί ( από 8 Απριλίου μέχρι και 25 Μαϊου 2014 ) μια πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση με τίτλο « Εν Πόντω »και με εκθέματα επιστολικά δελτάρια ( καρτ ποστάλ ) φωτογραφίες αλλά και διάφορα έγγραφα από τον Πόντο,τα οποία χρονολογούνται από το 1890 μέχρι το 1920.

Πρόκειται για μια συλλογή ( από 600 επιστολικά δελτάρια και άλλα αντικείμενα από τα οποία εκτίθενται μονάχα 200 ) την οποία συγκρότησε,μετά από μεγάλες προσπάθειες,θυσίες και κόπο ο κ.Στέργιος Θεοδωρίδης,ο οποίος ξεναγεί ,με χαρά, τους επισκέπτες της έκθεσης σε τακτές ημερομηνίες ( για τις ξεναγήσεις δείτε την ιστοσελίδα του Μουσείου ή την e-Pontos.gr ).

Τα πολύτιμα ¨θραύσματα ¨ της εξαιρετικής αυτής συλλογής, η οποία παρουσιάζεται σε οκτώ ενότητες,είναι κομμάτια της κοινωνικής και πολιτιστικής ζωής των ιστορικών πόλεων του Πόντου ( Τραπεζούντας,Σαμψούντας,Κερασούντας,Σινώπης, Μπάφρας, Ινέπολης, Αργυρούπολης,Μερζιφούντας,Κοτυώρων,Ματσούκας ) τα οποία συνδέουν το παρελθόν με το παρόν.

Πρέπει να σημειώσουμε ότι τόσο η πληρότητα όσο και ο τρόπος έκθεσης της συλλογής δίνει την ευκαιρία στον επισκέπτη να δει την καθημερινότητα ( αθλητισμός,κοινωνική ζωή,παζάρια,δρόμοι ),την παιδεία (εκτίθενται αρκετά σχολεία του Πόντου μερικά από τα οποία δεν υπάρχουν πλέον ενώ άλλα σήμερα έχουν μετατραπεί σε τουρκικά και συνεχίζουν να λειτουργούν ),τον πολιτισμό, τη θρησκευτική ζωή ( εκτίθενται αρκετές καρτ- ποστάλ από τις εκκλησίες του Πόντου μερικές από τις οποίες δεν υπάρχουν πλέον ή έχουν διασωθεί… σε μορφή ερειπίων ),το εμπόριο,τα κτίρια ( τα περισσότερα έχουν δώσει τη θέση τους σε άχαρες πολυκατοικίες )και τις ποικίλες δραστηριότητες των Ποντίων.Επίσης να δει πανοραμικές απόψεις, μερικών πόλεων ( όπως της Τραπεζούντας και της Σαμψούντας ) που έχουν αλλάξει τελείως όψη σήμερα εφόσον έχει κατεδαφιστεί το μεγαλύτερο μέρος από τα υπέροχα σπίτια των ελλήνων γιατί προφανώς ενοχλούσαν ή δεν απέφεραν εισόδημα ( τελευταίο θύμα τα διατηρητέα σπίτια στα Πλάτανα εφόσον έμειναν πολύ λίγα από τα εκατοντάδες αυτής της ιστορικής μικρής πόλης ).

Μιλήσαμε με το συλλέκτη κ. Θεοδωρίδη και τον ρωτήσαμε γιατί δεν έχει διαφημιστεί καλύτερα η έκθεση ( μέσω των Ποντιακών εντύπων και συλλόγων αλλά και μέσω των Μικρασιατικών φορέων όπως της ιστοσελίδας Μικρασιάτης κ.τλ.) και εάν υπάρχει μεγάλη ανταπόκριση του κοινού και ποιά η αντίδρασή του όταν επισκέπτεται την έκθεση.

Η απάντηση του εκθέτη ήταν ότι ασχολούμενος ένα μήνα με το στήσιμο της έκθεσης,βοηθούμενος από την Κα Γεωργία Ισμιρίδου από το Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη , δεν έδωσε μεγάλη σημασία στις δημόσιες σχέσεις και ενημέρωσε αυτούς τους φορείς ( όπως τον ημερήσιο τύπο )που έκρινε το μουσείο και ο ίδιος σκόπιμο.Ανέφερε ότι πολλοί Πόντιοι,Μικρασιάτες αλλά και Αθηναίοι επισκέπτονται την έκθεση και ενημερώνονται ενώ μερικοί υπερήλικοι Πόντιοι του παραδίδουν ή επιθυμούν να του παραδώσουν ορισμένες φωτογραφίες ή κειμήλια για τη συλλογή του.

Προσωπική γνώμη μας είναι ότι αυτή η έκθεση θα μπορούσε να προσελκύσει μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών ,και κυρίως Ποντίων, εάν είχε το ευρύ κοινό ενημερωθεί καλύτερα και όχι από μη γνωστές ιστοσελίδες.

Τέλος στις 24 Απριλίου, στα πλαίσια πάντοτε της έκθεσης,πραγματοποιήθηκε μια πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση με τίτλο «ο πολιτισμός του Πόντου» η οποία συμπλήρωσε το ιστορικό αλλά και λαογραφικό ενδιαφέρον της .Ομιλητές ήταν οι Ελσα Γαλανίδου ( Έλληνες του Πόντου και η λαογραφία ),Κωστής Δρυγιαννάκης ( Όψεις της Ποντιακής μουσικής στη δισκογραφία ),Vahit Tursun ( Τα Ρωμεϊκα της Ανατολής πεθαίνουν )και Νίκος Ζουρνατζίδης ( Οι Χοροί του Πόντου-Οσμώσεις –Αλληλεπιδράσεις ).

 

Σχόλια από Facebook

Σχόλια

About the Author:

Post a Comment

Mikrasiatis.gr