By 8 Νοεμβρίου 2009 0 Comments

Αγωγή κατά του Alpha για τα «Ματωμένα Χώματα»

matomena_xomata

Ένα χρόνο μετά την τηλεοπτική τους προβολή τα «Ματωμένα Χώματα», το κορυφαίο βιβλίο της Διδώς Σωτηρίου, επανέρχονται στο προσκήνιο μετά την αγωγή που κατέθεσε ο ανιψιός και εκ των κληρονόμων της Νίκος Μπελογιάννης εναντίον του τηλεοπτικού σταθμού «Alpha» αλλά και του σκηνοθέτη Κώστα Κουτσομύτη και της εταιρείας παραγωγής, για τον τρόπο με τον οποίο χειρίστηκαν τη μεταφορά του βιβλίου στη μικρή οθόνη.

Με την αγωγή του, η οποία θα εκδικαστεί στις 24 Μαρτίου, ο κ. Μπελογιάννης αποδίδει ευθύνες «για την ελλιπή και ατελή απόδοση του περιεχομένου του βιβλίου, τον ‘ακρωτηριασμό’ των σημαντικότερων κεφαλαίων του, τις αλλοιώσεις σε επίπεδο ηρώων, καταστάσεων και γεγονότων σε τέτοιο βαθμό που η εικόνα και εντύπωση του κοινού για το έργο της Διδώς Σωτηρίου, όπως αυτό παρουσιάστηκε την περασμένη χρονιά, ήταν ότι το βιβλίο ‘Ματωμένα Χώματα’ αφορά καταγραφή της καθημερινής ζωής και αισθηματικών περιπετειών των ηρώων του στη Μικρά Ασία, δηλαδή κάτι σαν ‘λαβ στόρυ’ που έχει όμως ‘κακό τέλος’”.

Παράλληλα, κάνει λόγο για «όργιο αθέμιτων επεμβάσεων στην ιστορία, τους ρόλους και τα γεγονότα του βιβλίου, φθάνοντας μέχρι του σημείου να προστεθούν σκηνές και ήρωες, που δεν έχουν απολύτως καμία σχέση με το βιβλίο είναι σαν να προέρχονται από άλλο έργο και, είναι φυσικά, τελείως ξένες και συχνά προσβλητικές προς το περιεχόμενο και το πνεύμα του βιβλίου».

Συγκεκριμένα αποδίδει ευθύνες στον «Alpha» ο οποίος «από την πλευρά του συνετέλεσε στην κακή εμφάνιση του έργου και συνακόλουθα στη βαρύτατη μετά θάνατον προσβολή της προσωπικότητας και προπαντός του έργου της Διδώς Σωτηρίου, με την ξαφνική, αυθαίρετη απόφασή του να μειώσει τη διάρκεια της σειράς, από 24 σε 20 επεισόδια, στο μέσον μάλιστα της τηλεοπτικής περιόδου». Στην εταιρεία παραγωγής και τον σκηνοθέτη αποδίδει ευθύνες διότι «αντί να αποκαταστήσουν την ισορροπία του έργου, περιόρισαν το κεφάλαιο της Μικρασιατικής Εκστρατείας σε ένα μόνο επεισόδιο και της Καταστροφής πάλι σε ένα μόνο επεισόδιο (εμφανίζοντας μάλιστα την Καταστροφή με δυο-τρεις βαρκούλες που αρμένιζαν), με αντίστοιχη ζημιά στο πνεύμα και στα νοήματα του βιβλίου.

Κατά τα άλλα, κατασπαταλήθηκε ο χρόνος με επινοημένες ‘ιστορίες’, όπως η ‘Κατίνα’, ως δήθεν νοσοκόμα, να διεισδύει στα διαβόητα Αμελέ Ταμπουρού, να διοχετεύει στον ευρωπαϊκό Τύπο φωτογραφίες από την κατάσταση εκεί (εμφανίζοντας μάλιστα τους ‘Τάιμς’ του Λονδίνου το 1916 σε ταμπλόιντ!) και να συλλαμβάνεται από τους Tούρκους για κατασκοπεία! Αυθαίρετη παρέμβαση που διαστρεβλώνει εντελώς το πνεύμα του βιβλίου, αφού έτσι ο χαρακτήρας της Κατίνας, όπως παρουσιάστηκε, δίνει το νόημα ότι ο μικρασιατικός ελληνισμός ‘πήγαινε γυρεύοντας για να πάθει αυτά που έπαθε’, ενώ η θέση της συγγραφέως είναι ότι υπέστη όσα υπέστη εξ αιτίας πολιτικών αποφάσεων που πάρθηκαν από τις μεγάλες δυνάμεις (Βρετανία, Γερμανία, Ιταλία), καθώς και τους τότε κρατούντες στην Ελλάδα και την Τουρκία».

Με την αγωγή του ο κ. Μπελογιάννης ζητάει την αποκατάσταση της συγγραφέως, την απαγόρευση κάθε μελλοντικής παρουσίασης του έργου και τη χρηματική ικανοποίηση της ηθικής βλάβης που υπέστη ο ίδιος, ως στενός συγγενής και θεματοφύλακας των εντολών της. Όταν σε επικοινωνία μας μαζί του, επισημάναμε την καθυστερημένη αντίδρασή του, τόνισε ότι «αφενός είχα πολύ ελλιπή ενημέρωση σχετικά με το σενάριο και απ’ την άλλη μόνο στο τελικό προϊόν φαίνεται η παραμόρφωση. Όταν έβλεπα μετά το 13ο επεισόδιο ότι κάποια πράγματα δεν αντιμετωπίζονται σωστά, το επισήμαινα στην παραγωγή συνεχώς, με καθησύχαζαν, αλλά τελικά όπως αποδείχτηκε ουδείς με έλαβε υπόψη».

Π.Κρ.

Πηγή: Αυγή

Σχόλια από Facebook

Σχόλια

Posted in: Κείμενα

About the Author:

Post a Comment

Mikrasiatis.gr